Dziewczynka z pacynkami w teatrzyku

Co można robić z dzieckiem w domu?

Bank pomysłów dla rodziców:

  • Zabawa I. Pudło klowna „Zgaduj zgadula”

Do zabawy przygotowujemy duże pudło kartonowe, które zamienimy w twarz wesołego klowna z otwartą buzią (spory otwór takiej wielkości aby dzieci mogły włożyć dłonie). Tak przygotowany rekwizyt będziemy mogli wykorzystać wielokrotnie w różnych zabawach. Jednym z pomysłów będzie „Zgaduj zgadula”. Za każdym razem do środka można włożyć coś innego. Tym razem włożymy przedmioty codziennego użytku np.: szczoteczkę do zębów, łyżeczkę, grzebień, sznurówki, długopis, małe sitko, baterię itp. Chętne do zabawy dzieci wkładają ręce do środka, wybierają jeden przedmiot, nie wyjmując na zewnątrz, podają jego nazwę i przeznaczenie. W trudniejszej wersji – pierwsze dziecko wybiera jeden przedmiot, nie podaje nazwy tylko jego przeznaczenie, drugie – odgaduje, co to jest i podaje nazwę.

Kolejna odmiana zabawy – pierwsze dziecko wybiera jeden przedmiot, po samodzielnym odgadnięciu co to jest – wymyśla do niego zagadkę dla pozostałych dzieci.

  • Zabawa II. „Literowy egzamin”

Aby rozpocząć zabawę, należy przygotować plastikowe nakrętki od butelek po napojach (mogą być rożnej wielkości), na których grubym flamastrem nakreślimy wybrane litery alfabetu. Zabawa będzie bardziej atrakcyjna, jeśli przygotujemy większą liczbę przedmiotów. Te same litery nakreślimy np. na: papierowych foremkach do ciasta, talerzykach, pudełkach o różnej wielkości, podpisanych literami, butelkach plastikowych z odciętymi górnymi ich fragmentami, styropianowych tackach itp. Im więcej przygotowanych pojemników do segregacji  i nakrętek do właściwych pojemników, oznaczonych literami. W innej wersji – na dużych formatach liter nakreślonych na papierze, układamy nakrętki z tymi samymi literami. W utrudnieniu – chętne dzieci z wylosowanych nakrętek z literami, układają proste wyrazy, i koledzy je odczytują.

  • Zabawa III. „Labirynt w poszukiwaniu skarbu”

Na podłodze tworzymy labirynt z kilkoma wejściami, przyklejając taśmę malarską. We wnętrzu tak powstałego labiryntu, stawiamy atrakcyjnie zapakowane, sporej wielkości pudełko, zwane „skarbem”. Będzie można je otworzyć, gdy wszyscy uczestnicy zabawy odnajdą wejście i wyjście z labiryntu. „Skarbem” mogą być zadania dla dzieci, mapa z rozrysowaną misją do wykonania, plan wycieczki do pobliskiego parku, kolejna zagadka- list z instrukcją do wykonania zadań, prowadzących do niespodzianki np. pysznych ciasteczek lub zaproszenie na wycieczkę z rodzicami zaplanowaną w tajemnicy przed dziećmi.

  • Zabawa IV. „Rolki z zadaniami”

W dużym pudle umieszczamy rolki po papierze toaletowym, do których wkładamy zwinięte w rulony zadania do wylosowania przez dzieci. Każdy uczestnik zabawy losuje rulon. Samodzielnie lub wspólnie z dorosłym odczytuje treść zadania i wykonuje je zgodnie z instrukcją. Zadania mogą być treścią listu, zakodowanym rysunkiem, mapą, instrukcją połączoną z elementami rysunkowymi itp. W zależności od pogody, zadania możemy realizować w domu, w ogrodzie domowym.

  • Zabawa V. Zabawy w teatr

Rodzaje teatrzyków:

  • „Żywy teatr”
    Aktorami są dzieci, wcielające się w postaci z opowieści. Niezbędne jest wykonanie scenografii, czyli dekoracji którą ustawimy na scenie. Nie może zabraknąć rekwizytów wykorzystywanych na scenie przez aktorów. Do tworzenia scenografii idelanie nadają się : duże pudła, tektura, rulony po dywanach, szary papier, patyki, tkaniny, folia itp. Samodzielnie wykonane rekwizyty z pewnością przypadną do gustu małym aktorom. Kostiumy mogą powstać np. z ubrań rodziców, tkanin, ale także z kartonów czy szarego papieru.
  • „Teatr paluszkowy”
    Kukiełki na palce można wykonać z kawałków rękawiczek lub filcu. Ogromną radością będzie jeśli kukiełki dzieci wykonają wspólnie z rodzicami. Takie kukiełki na palec można zrobić z tektury. Wystarczy w narysowanej postaci wyciąć na dole dwa koła i włożyć w nie palce – wskazujący i środkowy – będą to nogi postaci.
  • „Teatr kukiełkowy”
    Kukiełka to lalka umieszczona na kiju, poruszana przez aktora znajdującego się za parawanem. Kukiełki można wykonać w zasadzie ze wszystkiego: z tkaniny, starych ubrań, papieru, tektury, bibuły, skarpet nie do pary, drewnianych łyżek, sztućców itp. Nie zapomnijcie o parawanie. Można go zrobić ze stołu lub krzeseł przykrytych tkaniną, kartonów, dużych pudeł.

Zabawa VI. „Połów klocków”

Do dużej miski wlewamy wodę. Wrzucamy do niej lekkie plastikowe klocki typu „wafle” o różnych kształtach i kolorach. Przygotowujemy plastikowe rurki, zaginając ich końcówki. Zadaniem dzieci jest wyłowienie wszystkich klocków z miski za pomocą rurek – wkładając w ich otwory. W zabawie można stosować polecenia dodatkowe np. „Wyłów mały żółty klocek”, „Wyłów dwa duże czerwone klocki i jeden mały niebieski”. Dodatkowo można wyławiać inne przedmioty z otworami, ale lekkie ze względu na „wędkę” utworzoną z rurki do picia napojów.

Miłej zabawy!  Marzena Kobos